Основи композиції у фотографії

Всім вам добре відомий вислів – «Давайте я вас клацну», і ви правильно зрозуміли, що зараз піде мова про фотозйомку, а конкретно саме про домашню фотозйомку.

Майже у кожному домі є фотоапарат – плівковий або цифровий і при нагоді ви завжди ним користуєтеся. Правда, після фотосесії ви не завжди буваєте задоволені зробленими знімками. Тому давайте подумаємо над тим, як зробити процес зйомки, або вірніше, результат від неї, більш привабливим.

В самому процесі зйомки дуже багато залежить саме від того, наскільки правильно ви вибрали налаштування своєї фотокамери. Якщо ви правильно обрали такі установки, то ваші знімки вийдуть технічно якісними. Про такі установки ми говорили у попередній статті «Вчимося правильно фотографувати». Але це не дає вам підстав думати, що фотосесія вам вдалася, бо технічна сторона це лише невелика частинка успішного фото. У вас відразу виникне цілком слушне запитання, а що ж тоді має значення? Тут в першу чергу є сам предмет зйомки, де ви можете проявити свою фантазію і принагідно використати ряд технічних прийомів. Якраз вони і будуть визначати художню якість фотознімків. Можна упевнено сказати, що в даному випадку ваше фото буде бездоганне з технічної стороні, але в художньому відношенні недосконалим.

А тепер давайте розглянемо таке питання – саме з чого складається фотокомпозиція. Одним із самих важливих моментів є сам момент, бо недаремно кажуть, що малюнок мистецтво моменту.

Момент зйомки

В даному випадку неможливо передбачити, коли настає такий момент. Але деякі рекомендації слід запам’ятати, щоб отримати доволі досконалу композицію, а саме:

- обов’язково враховуйте динаміку подій, які відбуваються під час зйомки. І в залежності від цих подій проводіть саму зйомку. Чим більш динамічна картина, тим більше спритним ви повинні бути.
- намагайтеся технічні маніпуляції зі своєю камерою звести до мінімуму, бо практика показує, що потрібний момент відбувається саме в такі хвилини.
- якщо ви впевнилися в тому, що подія, яка зараз відбувається є якраз тим самим довгоочікуваним моментом, то його не слід упускати. І якщо, наприклад, ви забарилися із фокусуванням, не гайте часу – знімайте як є.

Ведучи фотосесію ви повинні передбачити розвиток подій і бути напоготові, бути готовим до зйомки потрібного вам моменту і бути в тому місці, де це необхідно. Виходячи з цього виникає наступний пункт.

Точка зйомки та ракурс

У великій мірі в композиції фотографії залежить від точки зйомки, тобто як розташувався фотограф по відношенню до об’єкту зйомки. В першу чергу дуже багато залежить від вашого смаку. Саме тому ви повинні спробувати познімати з різних точок, різних відстаней та під різними кутами, роблячи кадри не тільки справа чи зліва, але зверху та знизу.
Не варто робити зйомку людей прямо, бо в таких випадках їх зображення вийдуть плоскими та нецікавими. Для цього і існує таке поняття як ракурс. Ракурсом називають кут під яким проводять зйомку.

Раз ми згадали про людей, то давайте про них і поведемо мову.
Напрошується доволі цікаве запитання – а ким доводяться ці люди нашій фотокамері? В даному випадку якраз предметом зйомки. Про це і поведемо дальше мову.

Предмет зйомки

Залежно від того , що буде знаходитися у кадрі, фотографії будуть відповідно поділятися за жанрами. Якщо будете знімати людей, то буде мати назву портрет. Набір овочів та фруктів буде називатися натюрмортом, а зображення навколишньої природи це вже пейзаж. Але тут ви можете допустити дуже поширену помилку. Наприклад ви робите знімки своїх товаришів на фоні зимового лісу. Щоб показати всю казкову красу зимового лісу вам довелося трохи далі відійти назад, і зробили зйомку. Фото вийшло у вас напрочуд гарне, але на превеликий жаль, портретом його назвати не можна, бо зображення людей на такому фото вийшли маленькими, і їхні обличчя майже неможливо розрізнити, тобто люди практично зіпсували загальну картину пейзажу, бо вони не виконують в даному випадку ніяких логічних дій. Одним словом можна сказати, що єдина картина, композиція у вас не вийшла.

Звісно, самою поширеною і захоплюючою зйомкою являється портрет. Я не помилюся, коли скажу, що кожен хто має фотокамеру, обов’язково ведуть свій домашній фотоальбом. І я з упевненістю можу сказати, що більш 80-90% фотографій у цьому альбомі портрети. Попри свою таку поширеність портрет являється одним із самих складних жанрів зйомки. В цьому випадку необхідно зробити так, щоб людина на фото виглядала як жива, а не перетворювалася на статую.

При домашній фотозйомці у більшості випадків фотограф має можливість самостійно скомпонувати кадр, тобто він розміщає людей так, як вважає за потрібне. І таким фактором не слід нехтувати. Звісно, цілком не обов’язково розташовувати всіх по ранжиру, тобто по росту, звичайно, якщо ви не в армії. Щоб створити вдалу композицію не потрібно багато зусиль, але слід виконати ряд наступних кроків. Знаючи кількість людей необхідно порівняти цю кількість з розміром приміщення. Розміщати людей потрібно так, щоб вони почували себе досить вільно і не відчували дискомфорту. Якщо людей досить багато, то необхідно розмістити їх у два ряди, причому, що само по собі зрозуміло, задні ряди повинні бути вищі від передніх.

Далі обов’язково зверніть увагу на одяг. Ви спитаєте, навіщо? Це потрібно для того, щоб люди зодягнені в одяг однакового кольору не стояли поруч, в іншому випадку вони будуть виглядати як близнята. А це для композиції великий мінус. Потрібно також ретельно оглянути інтер’єр кімнати, чи приміщення, де буде проводитися зйомка. Наприклад, я не думаю, що комусь припаде до вподоби його знімок з оленячими рогами, які спокійно висіли на стіні і опинились якраз над вашою головою. Картина, думаю не дуже приємна. Також необхідно звернути увагу на те, чи не падає на когось тінь від предметів. В першу чергу це стосується якраз самих людей.

І ще один важливий факт – зйомку проводять якомога ближче. Витримку для зйомки портретів вигідніше всього використовувати в районі значення «60». В цьому випадку особи, яких ви будете знімати, будуть виглядати більш живими.

Це стосується насамперед групових зйомок. При зйомці одноосібних портретів будуть деякі відмінності. Тут, так само, як і в попередньому випадку, людину потрібно розташовувати якомога ближче до фотокамери і чим далі від фону.

Світлосилу об’єктиву потрібно використовувати по максимуму, тобто значення діафрагми повинно бути якомога меншим. В даному випадку мусить вийти так, що зображення людини буде у фокусі, тобто різким, а сам фон ні, він повинен бути розпливчастим. Такий прийом дозволяє вам позиціонувати погляд на людині. Плюсом також буде те, що при такій компоновці композиції людина, тобто ваша головна дійова особа портрета, буде займати саму більшу частину кадру, що в свою чергу акцентує увагу. Іншими словами можна сказати, що це є коефіцієнтом корисної дії знімка. Якщо у вашій фотокамері працює автофокус, то обов’язково проконтролюйте його роботу. Бо у вас може вийти все навпаки – фон буде знаходитися у фокусі, а зображення людини вийде розмитим. А це фактично буде вже браком у вашій роботі.

Необхідно також врахувати ще ряд моментів. Необхідно уникати наявності на кадрі прямих ліній, які перетинають його від початку до кінця, незалежно від того як вона перетинає кадр. Така ліня буде розділяти одне фото на декілька, в залежності від кількості таких ліній. Також ви повинні уникати підрізань частин тіла. У фотографії портрети поділяються наступним чином – фото на повний зріст, це коли людину видно повністю, далі – по пояс, при цьому знімають практично верхню частину тулуба, по плечі. Над головою людини необхідно залишати якийсь простір, щоб не виглядало так, ніби він впирається у стелю. Також не варто «упирати» його обличчям у самий край кадру, бо тоді буде відсутня перспектива.

Особливу увагу зверніть на те, як промені світла падають на людей. Саме від цього буде залежати ваш результат зйомки. Тому давайте трохи детальніше розглянемо дане питання.

Світло у вікні

Вам напевно відомо, що слово фотографія дослівно переводиться як світлопис. І тому неважко буде здогадатися, що тут основою є світло. А саме світло яким є насправді? До речі, джерела світла можна поділити на дві групи – на природну та штучну.

Для природного світла джерелом є наше Сонце, і воно є самим кращим помічником при проведенні зйомки, і практика показує, що самих найкращих результатів можна досягнути лише при сонячному освітленні. Справа дещо ускладнюється, коли Сонце ховається за хмарами, що створює ефект плоского світла. А чи може світло бути плоским? Таке поняття цілком умовне, і воно пов’язане з тим, що хмари , в даному випадку, відіграють роль матового світлофільтру. Хмари досить сильно послаблюють інтенсивність світла, але розсіюють його і роблять монотонним. Внаслідок цього зникають тіні, бо немає спрямованості сонячного променя, а відсутність тіней приводить до того, що зображення предметів на фото будуть виглядати похмурими та плоскими. Але не дивлячись на це інтенсивність світла навіть при хмарах достатньо значна.

Штучне освітлення має набагато скромніші можливості. У всякому випадку, який-небудь пейжаз, освітити штучними освітлювальними приладами вам не вдасться.

Для освітлення у фотографії використовують різноманітні освітлювальні прилади – лампи розжарювання, галогенні лампи, лампи-спалахи та ін. Робиться це з одною метою, щоб отримати світлотіні. Саме світлотінь і потрібна нам при зніманні. Щоб отримати рельєфне, об’ємне зображення ще недостатньо наявності освітлювальних приладів. Потрібно ще вміти правильно розмістити їх навколо об’єкту знімання. Зазвичай підсвітку виконують не прямо, а під кутом. Тоді з одного боку ми можемо отримати освітлену сторону, а на другому боці через нерівності об’єкту зйомки – тіні. Це дає можливість підкреслити об’єм. Тут також потрібно знати міру, бо надмірна яскравість призведе до надмірного контрасту. А тепер розглянемо, як потрібно виконувати підсвітку.

При портретній зйомці обов’язково використовують декілька освітлювальних приладів.

Від фонового освітлення є ще одна користь. Зазвичай підсвічують потиличну частину, і в цьому випадку зображення людини на знімку вийде більш об’ємним і буде добре виділятися від фону. Особливо дуже гарно починає світитися волосся. При повсякденній роботі робити цього не варто, а в тому випадку, коли ви працюєте з плівковою фотокамерою, то такого робити не слід через можливість отримання жовтих фотографій. Але враховуючи вище наведене, потрібно намагатися більш коректно розпоряджатися наявними освітлювальними приладами.

Існує ще один невеликий нюанс, але він носить чисто технічний характер.

Колірна температура. Цей параметр, не дивлячись на свою назву, не має ніякого відношення до температури, він характеризує тільки колір. Іншими словами, будь-який колір має свою певну колірну температуру. Щоб було нам зрозумілим, то розглянемо такий приклад. Візьмемо два білих аркуші різного паперу. Якщо розглядати кожен аркуш окремо, то вони обидва видаються білими. Але коли ви їх поєднаєте, то відразу буде видно різницю – один з аркушів виявиться дещо білішим від другого.

Це якраз і характеризується колірною температурою. Така температура вимірюється у градусах Кельвіна і наростає по мірі наближення до фіолетового кольору. Так у жовто-солом’яного кольору значення такої температури буде знаходитися в районі 2700ºК. І ще одно, намагайтеся уникати освітлення лиця людини знизу, бо тоді у вас вийде фото з серії «Їх розшуковує міліція». Ну а тепер переходимо до людей.

Задушевна розмова

Зйомка людей, на відміну від зйомки пейзажів, має свою характерну особливість. Людей обов’язково потрібно підготувати до зйомки. Все полягає в тому, що майже кожна людина, потрапляючи в «нештатну» ситуацію починає відчувати себе скованою, рухи її стають неприродними, вона відчуває дискомфорт, що в кінцевому результаті негативно впливає на результати зйомки. Тому приводимо вам ряд порад, яких потрібно дотримуватися при зйомці портретів:

- Не робіть зйомку «з ходу». Дайте можливість людям звикнути до вас та фотокамери.
- Не привертайте до своєї особи зайвої уваги.
- Ніколи не вимовляйте «коронної» фрази «Увага». Це вмить робить людей скованими.
- Якщо ви будете використовувати додаткове освітлення, то увімкніть його заздалегідь, щоб люди мали можливість звикнути до освітлення і не мружилися.
- Перед зйомкою намагайтеся зробити так, щоб люди почувалися спокійно і розслаблено, можете розказати їм якусь бувальщину або анекдот.
- Не робіть процес зйомки довготривалим у часі. Апаратуру постарайтеся налаштувати наперед, бо сам процес налаштування окрім часу, ще притягує непотрібну увагу ваших клієнтів. Люди втомляться і ви не зможете в повній мірі досягнути бажаного результату.

Складніше буде, коли вам доведеться знімати дітей. Добре, якщо це ваша дитина або близький родич, тоді дітям не буде потрібно звикати до вас. В іншому випадку вам доведеться дещо почекати, до того часу, коли дитина вже буде вважати «своїм». До того часу, поки дитина буде вважати вас «чужим», то успіху при зйомці вам не досягнути. В будь-якому випадку дитина повинна звикнути до вас, та вашої апаратури. На це досить часто витрачається багато часу, буває, що навіть не один день. В загальному для зйомки дітей підходять майже всі вище наведені правила, тільки вам доведеться витратити значно більше сил та уваги. З дитиною необхідно знайти контакт, старатися розмовляти та спілкуватися з нею у веселому та позитивному настрої.

Бувають такі випадки, коли вам доведеться відступати від наведених правил. Так наприклад налаштування апаратури будете проводити довше, старатися в даному випадку придумати якісь елементи гри.

Маленьких дітей прийнято знімати «як є», тобто у звичній для них обстановці. Ні в якому випадку не садіть дитину на стільчик. При зйомці дитина повинна бути зайнята своєю справою, ніколи не змушуйте дитину робити що-небудь за вашою вказівкою. Це обов’язково викличе невдоволення дитини, а через це ви обов’язково позбавите свою композицію природності та розкутості. Краще всього зацікавте дитину якоюсь грою, тоді вона захопиться нею і буде почувати себе вільною.

І на сам кінець. Пам’ятайте, щоб ви не знімали, кого б ви не фотографували, ви до цього процесу повинні підходити з видумкою та фантазією. Фотографія в першу чергу це мистецтво, а не технічний засіб.


6 thoughts on “Основи композиції у фотографії

  1. Хороші статті, продовження не буде??

  2. Мені як фізику було дуже цікаво. Дякую.

  3. Привіт, дуже корисні і влучні поради!

  4. Довольно доступно написано. Вот еще одна статья на эту тему: http://linkphoto.ru/osnovy-kompozicii-v-fotografii/ Может кому-нибудь пригодится. Лично мне очень понравилось. Эта информация заполнила все пробелы, которые были до этого.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *